Siin veebilehel on intellektipuudega inimese jaoks lihtsas keeles info 2023. aasta Riigikogu valimistel hääletamise kohta. Lihtsas keeles tekst on loodud koostöös Eesti Puuetega Inimeste Koja, MTÜ Vaimupuu ja Rapla Hooldekeskuse Vahtra Tugikeskusega.
RIIGIKOGU VALIMISED 2023
Riigikogus töötab 101 Riigikogu liiget.
Riigikogu liikmed võtavad vastu tähtsaid seaduseid ja otsuseid,
mis puudutavad Eesti inimeste elu.
Iga 4 aasta järel saavad Eesti inimesed ise valida,
kes võiks olla järgmise Riigikogu liikmed.
Igaüks hääletab selle poliitiku poolt,
kes tema arvates kõige paremini Riigikokku sobib.
Seda nimetatakse:Â Riigikogu valimised.
KES SAAB VALIMISTEL HÄÄLETADA?
Hääletada saavad kõik
vähemalt 18-aastased Eesti kodanikud.
Hääletada ei saa:
- need, kellel pole valimistel allkirja-õigust;
- need, kes vanglas oma karistust kannavad.
Hääletamine on vaba-tahtlik:
sa ei pea hääletama, kui sa ei taha.
KELLE POOLT SAAB HÄÄLETADA?
Hääletada saab nende poliitikute poolt,
kes kandideerivad sinu kodu lähedases valimis-ringkonnas.
Riigikogu valimistel on 12 valimis-ringkonda:
Valimis-ringkond nr 1 – Tallinn: Haabersti, Põhja-Tallinna ja Kristiine linnaosa;
Valimis-ringkond nr 2 – Tallinn: Kesklinna, Lasnamäe ja Pirita linnaosa;
Valimis-ringkond nr 3 – Tallinn: Mustamäe ja Nõmme linnaosa;
Valimis-ringkond nr 4 – Harjumaa (aga mitte Tallinn) ja Raplamaa;
Valimis-ringkond nr 5 – Hiiumaa, Läänemaa ja Saaremaa;
Valimis-ringkond nr 6 – Lääne-Virumaa;
Valimis-ringkond nr 7 – Ida-Virumaa;
Valimis-ringkond nr 8 – Järvamaa ja Viljandimaa;
Valimis-ringkond nr 9 – Jõgevamaa ja Tartumaa (aga mitte Tartu linn);
Valimis-ringkond nr 10 – Tartu linn;
Valimis-ringkond nr 11 – Võrumaa, Valgamaa ja Põlvamaa;
Valimis-ringkond nr 12 – Pärnumaa.

Vaata oma kandidaate siit: https://rk2023.valimised.ee/et/candidates
Oma valimis-ringkonda näed valimiste teabe-lehelt.
Oma elukoha andmeid saad vaadata siit: www.rahvastikuregister.ee
või küsida telefonil 612 4444
või e-posti teel abi@rahvastikuregister.ee.
VALIMISTE TEABE-LEHT
Sinu postkasti saadetakse teabe-leht.
Teabe-lehelt saad vaadata,
- milline on sinu valimis-ringkond;
- kus on sinu kodu lähedased hääletamis-ruumid;
- millal hääletamis-ruumid on avatud;
- kuidas hääletada.
Valimis-päev,
kõige tähtsam hääletamise päev,
on pühapäeval, 5. märtsil 2023. aastal.
Hääletada saab ka 27. veebruarist 4. märtsini (eel-hääletamine).
Valimistel hääletamiseks on 3 võimalust:
- e-hääletamine
- hääletamis-ruumis hääletamine
- kodus hääletamine
E-HÄÄLETAMINE
E-hääletada saab veebilehel valimised.ee.
E-hääletamine tähendab,
et hääletad oma valitud poliitiku poolt internetis.
MIDA ON HÄÄLETAMISEKS VAJA?
- Interneti-ühendusega arvuti
- ID-kaart või mobiil-ID koos PIN-koodidega
KUIDAS HÄÄLETADA?
Vaata õpetust siit: https://www.valimised.ee/et/e-haaletamine
HÄÄLETADA SAAB:
Esmaspäeval, 27. veebruaril – alates kell 9 kuni kell 24 (kesköö)
Teisipäeval, 28. veebruaril – igal ajal, päeval ja öösel
Kolmapäeval, 1. märtsil – igal ajal, päeval ja öösel
Neljapäeval, 2. märtsil – igal ajal, päeval ja öösel
Reedel, 3. märtsil – igal ajal, päeval ja öösel
Laupäeval, 4. märtsil – kuni kell 20
PANE TÄHELE:
Valimis-päeval – pühapäeval, 5. märtsil – e-hääletada ei saa.
HÄÄLETAMIS-RUUMIS HÄÄLETAMINE
Hääletamis-ruumis hääletamine tähendab,
et pead ise sobival ajal hääletus-ruumi minema.
Eestis on 12 valimis-ringkonda.
Igas valimis-ringkonnas on mitu valimis-jaoskonda.
Igas valimis-jaoskonnas on 1 või mitu hääletamis-ruumi.
Hääletamis-ruumid on avalikes hoonetes
(oma-valitsused, koolimajad, kultuurimajad, kauplused).
Hääletamis-ruumid on märgitud sellise sildiga:


Leia endale sobiv hääletamis-ruum oma elukoha järgi: jsk.valimised.ee.
PANE TÄHELE:
Väiksemad hääletamis-ruumid ei ole avatud iga päev.
Vaata, millal on hääletamis-ruumid avatud: jsk.valimised.ee.
MIDA ON HÄÄLETAMISEKS VAJA?
Isikut tõendav dokument, näiteks: pass või ID-kaart.
KUIDAS HÄÄLETADA?
Hääletamis-ruumis mine laua juurde,
kus istuvad valimis-jaoskonna töötajad.

Sa pead näitama oma passi või ID-kaarti
ja andma oma allkirja.
Sulle antakse hääletus-sedel.

Mine valimis-kabiini.
Valimis-kabiini seinal on nimekiri,
kus on kirjas poliitikute nimed ja numbrid.
Kirjuta oma valitud poliitiku number hääletus-sedelile.
Murra hääletus-sedel kokku.
Mine valimis-kabiinist välja,
ja pane hääletus-sedel hääletamis-kasti.

HÄÄLETADA SAAB:
| Esmaspäeval, 27. veebruaril – kell 12-20Teisipäeval, 28. veebruaril – kell 12-20Kolmapäeval, 1. märtsil – kell 12-20Neljapäeval, 2. märtsil – kell 12-20 | KÕIKIDE valimis-jaoskondadehääletamis-ruumides üle Eesti,mis on sel päeval avatud. |
| Reedel, 3. märtsil – kell 12-20Laupäeval, 4. märtsil – kell 12-20Pühapäeval, 5. märtsil – kell 9-20 | AINULT OMA valimis-ringkonnahääletamis-ruumides. |
KODUS HÄÄLETAMINE
Kui ei ole võimalik e-hääletada ega minna hääletamis-ruumi,
saab hääletamis-kasti koju tellida.
Vaata teabe-lehelt,
kuidas saad hääletamis-kasti koju tellida.
MIDA ON HÄÄLETAMISEKS VAJA?
Isikut tõendav dokument, näiteks: pass või ID-kaart.
KUIDAS HÄÄLETADA?
Sinu koju tulevad 2 inimest valimis-komisjonist.
Neil on kaasas hääletamis-kast.

Näita neile oma passi või ID-kaarti.
Sulle antakse nimekiri,
kus on kirjas poliitikud ja nende numbrid.
Sulle antakse hääletus-sedel.
Kirjuta oma valitud poliitiku number hääletus-sedelile.
Pane hääletus-sedel hääletamis-kasti.
HÄÄLETADA SAAB:
Reedel, 3. märtsil – kell 9-20
Laupäeval, 4. märtsil – kell 9-20
Pühapäeval, 5. märtsil – kell 9-20
KEDA VALIDA?
Hääleta selle poliitiku poolt,
kes Sinu arust räägib kõige mõistlikumat juttu.
Pea nõu nendega, keda usaldad,
näiteks sõprade ja pereliikmetega.
Tee oma valik enne hääletamist.
Jäta oma valitud poliitiku nimi ja number meelde
või kirjuta üles.
Pea meeles:
mitte kedagi ei tohi sundida ega meelitada
oma valikut muutma.
Kui keegi pakub sulle raha või kingitusi selle eest,
et hääletaksid teise poliitiku poolt,
helista kohe politseisse telefonil 112.
UUESTI HÄÄLETAMINE
Kui oled juba e-hääletanud,
aga mõtled ümber ja tahad kellegi teise poolt hääletada,
saad uuesti e-hääletada kuni 4. märtsi õhtuni
või hääletamis-ruumis 5. märtsi õhtuni.
Hääletamis-ruumides saab hääletada ainult 1 kord,
hiljem oma valikut muuta ei saa.
LISAINFO
Valimiste infotelefon: 1247
Valimiste e-post: info@valimised.ee
Valimiste veebileht: valimised.ee
Hääletamisruumide info: jsk.valimised.ee
Hääletamisruumide täpsem ligipääsetavuse info: jsk.valimised.ee, Tallinnas: lips.tallinn.ee